Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου 2011

Γενικές Μαθησιακές Δυσκολίες Vs Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες

"Μαθησιακές Δυσκολίες" ένας όρος τόσο πολύπλοκος, με πολλές ερμηνείες και σημασίες. Περιλαμβάνει κάθε είδους δυσκολίες και γενικεύει τα πάντα. Όμως δεν είναι ακριβώς έτσι στην πραγματικότητα.
Για να ξεκαθαρίσουμε λίγο τα πράγματα, υπάρχουν  οι γενικές μαθησιακές δυσκολίες και οι ειδικές μαθησιακές δυσκολίες.
Γενικές μαθησιακές δυσκολίες: είναι μια κατηγορία μαθησιακών δυσκολιών που οφείλεται κατά κύριο λόγο στο νοητικό επίπεδο. Οι δυσκολίες δηλαδή επηρεάζονται από το δείκτη νοημοσύνης (είτε οριακή νοημοσύνη, είτε ήπια-μέτρια-σοβαρή νοητική υστέρηση). Επίσης ένας άλλος παράγοντας που επηρεάζει τις γενικές μαθησιακές δυσκολίες είναι εξωτερικοί παράγοντες, όπως ψυχοκοινωνικές συνθήκες (ανεπαρκείς συνθήκες διαβίωσης, δυσμενείς οικογενειακές συνθήκες, κοινωνικό-πολιτισμικές διαφορές, περιορισμένη έκθεση σε ερεθίσματα, κ.ά.).
Ειδικές μαθησιακές δυσκολίες: είναι μια κατηγορία δυσκολιών που δεν οφείλονται σε σωματικές ανεπάρκειες, σε εξωτερικούς παράγοντες, σε χαμηλό δείκτη νοημοσύνης, σε ψυχικές διαταραχές και σε ιατρικά προβλήματα, αλλά σε νευρολογικά και κληρονομικά κριτήρια. Αυτές οι δυσκολίες είναι η δυσλεξία, η δυσορθογραφία και η δυσαριθμησία. Σε τέτοιες περιπτώσεις το παιδί με την υποστήριξη ψυχολόγου ή ειδικού παιδαγωγού και λογοθεραπευτή όταν χρειάζεται, μαθαίνει τεχνικές που το βοηθούν να διαβάζει αποτελεσματικά. Όσο νωρίτερα διαγνωσθούν αυτές οι διαταραχές, τόσο ευκολότερα μπορούν να αποκατασταθούν.
Γενικότερα, σχολικές δυσκολίες υπάρχουν και οφείλονται σε ποικίλους παράγοντες όπως: ειδικές μαθησιακές δυσκολίες,  ψυχικά προβλήματα,  ιατρικές καταστάσεις,  νοητικό επίπεδο και ψυχοκοινωνικές καταστάσεις.
Αυτό που πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι δεν αναπτύσσουν όλοι τις ίδιες ικανότητες στις δραστηριότητες που κάνουν, για παράδειγμα δεν έχουν όλοι άψογη φωνή, υπάρχουν και οι παράφωνοι, δεν είναι όλοι πολλοί καλοί ποδοσφαιριστές, έτσι ακριβώς δεν είναι όλοι πολύ καλοί στην ανάγνωση, ή στην ορθογραφία κ. τ. λ. Έτσι, ο καθένας χρειάζεται διαφορετικές τεχνικές μελέτης, δεν μπορούν όλοι να μάθουν με τον ίδιο τρόπο. Η διαφορετικότητα δεν αποτελεί πρόβλημα. Πρόβλημα αποτελεί η μη αποδοχή της διαφορετικότητας.  


Φάνια Βιλλιώτη, ψυχολόγος


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Φάνια Βιλλιώτη - Ψυχολόγος
Συμβουλευτική γονέων - Μαθησιακές Δυσκολίες
e-mail: taksidi_psyxis@hotmail.com